Αλλά μια γεμάτη τσάντα που πηγαινοέρχεται σπίτι σχολείο, σχολείο σπίτι έχει κι έναν συμβολισμό. Είναι το βάρος του σχολείου που ακολουθεί το παιδί όπου κι αν είναι. Και συχνά δεν έχει λόγο ύπαρξης αυτό το φόρτωμα. Για να μην αναφερθώ στα προβλήματα που δημιουργούνται από αυτή τη σωματική επιβάρυνση των παιδιών. Σύμφωνα με έρευνες το βάρος μιας σχολικής τσάντας δεν πρέπει να ξεπερνάει το 20% του βάρους ενός παιδιού. Άρα ένα παιδί είκοσι κιλών θα πρέπει να σηκώνει μια τσάντα τεσσάρων κιλών.
Ας δούμε αναλυτικά κάποιους τρόπους για πιο ελαφριά τσάντα, πιο ελαφριά καθημερινότητα, πιο σωστή ανάπτυξη του σκελετού των παιδιών.- Αρχικά συγκεντρώνουμε τα πάντα στο σχολείο. Μόλις τα παιδιά βάλουν ετικέτες σε βιβλία και τετράδια τους ζητάμε να τα φέρουν όλα στην τάξη. Τα χωρίζουμε ανά κατηγορία και τα έχουμε στη βιβλιοθήκη μας.
- Στο σπίτι στέλνουμε μόνο όσα πρέπει για να γίνουν οι εργασίες. Μόνο αυτά! Τετράδια εργασιών, ανθολόγια, βιβλία μουσικής και εικαστικών δεν έχουν θέση στην τσάντα. Ενημερώνουμε τους γονείς πως όλα τα βιβλία υπάρχουν σε ηλεκτρονική μορφή και μπορούν να τα αναζητήσουν στο διαδίκτυο αν χρειαστούν κάτι στο σπίτι.
- Το ίδιο ισχύει και για τα βοηθητικά αντικείμενα, μπλοκ, υλικά κατασκευών, ογκώδεις κασετίνες, μέτρα, διαβήτες, μοιρογνωμόνια κτλ είναι εργαλεία της τάξης. Μπορούμε να τα συγκεντρώνουμε είτε ανά είδος (π.χ. ένα κουτί με τα μοιρογνωμόνια όλων) είτε ατομικά (π.χ. κάθε παιδί έχει ένα κουτί με τα αντικείμενά του).
- Δεν υπάρχει λόγος να κουβαλάμε το αρχείο με τις φωτοτυπίες. Μπορούμε να φυλάξουμε τις παλιές φωτοτυπίες σε έναν φάκελο στο σπίτι ή στο σχολείο και μέσα στην τσάντα να υπάρχει μόνο ένας μικρός φάκελος με τις φωτοτυπίες της ημέρα, ή έστω της εβδομάδας.
- Εξυπακούεται ότι δεν κουβαλάμε τεύχη που έχουμε ολοκληρώσει! Τονίζουμε στα παιδιά να κρατάνε σπίτι αυτά τα βιβλία.
- Φυσικά τονίζουμε στα παιδιά ότι ακολουθούμε το πρόγραμμα και δεν έχουμε στην τσάντα βιβλία από μαθήματα που δεν είναι στο πρόγραμμα της ημέρας.
- Επιλέγουμε όσο γίνεται λιγότερο ογκώδη τετράδια (π.χ. δύο τετράδια 50 φύλλων αντί για ένα 100 φύλλων), όσο γίνεται πιο απλό εξοπλισμό (π.χ. έναν απλό μαλακό φάκελο κι όχι ένα ντοσιέ με έλασμα ή έναν σκληρό φάκελο με "πλάτη") και προωθούμε την κοινοκτημοσύνη (π.χ. μια μολυβοθήκη με τα πινέλα μας, μεγάλα μπουκάλια από τέμπερές κτλ).
- Συνεννοούμαστε με τις ειδικότητες για να ακολουθήσουν ανάλογη τακτική.
- Όσα πράγματα συγκεντρωθούν στο σχολείο μπορούν να τοποθετηθούν σε μια βιβλιοθήκη όμορφα και τακτικά κι όσα χρησιμοποιούνται καθημερινά να βρίσκονται κάτω από το θρανίο μας.
- Συχνά κάνουμε κάποιο δωράκι στα παιδιά έτσι; μπορούμε λοιπόν να τους χαρίσουμε ένα αντικείμενο τακτοποίησης (κουτί, καλαθάκι, μολυβοθήκη, φάκελο κτλ) κι έτσι θα έχουμε μια στιλάτη ομοιομορφία στην τάξη μας!
- Τέλος, ενημερώνουμε τους γονείς για την πρόθεσή μας και ζητάμε αν είναι εφικτό να πάρουν στα παιδιά μια τσάντα απλή, σχετικά μικρή και ελαφριά. Γιατί όσο πιο μεγάλη είναι η τσάντα τόσο πιο πολύ τη γεμίζουν τα παιδιά ακόμα κι αν εμείς προσπαθούμε για το αντίθετο. Επίσης τονίζουμε ότι είναι σημαντικό η τσάντα να είναι ανατομική και οι ιμάντες πρέπει να ρυθμίζονται πάνω στο σώμα του παιδιού.