Στιχάκια

Τα στιχάκια όπως και η παιδική φαντασία δεν έχουν τέλος!

Με την ομοιοκαταληξία τα παιδιά μαθαίνουν και απομνημονεύουν ευκολότερα, επιπλέον, είναι μια πολύ ευχάριστη διαδικασία γι' αυτά!
Βρείτε σε αυτή τη σελίδα κάθε νέο στιχάκι που δημιουργούμε!
Πάρτε ιδέες για να δημιουργήσετε κι εσείς στιχάκια με τα παιδιά, να τα ταιριάξετε με μουσικές από τραγούδια που αγαπούν ή να τους δώσετε ρυθμό με ντέφια και τυμπανάκια, να τα χορέψετε και να τα τραγουδήσετε!

Η μάθηση μπορεί να γίνει μια πολύ διασκεδαστική διαδικασία, κι αυτή είναι βέβαια η ουσία!

__________________________________________________________________________

Ο Μέλλοντας μέσα σε ένα στιχάκι:

Δύο λάμδα παρεούλα...


         Το διπλό λάμδα είναι ένα συχνό φαινόμενο στην ελληνική γλώσσα, συνήθως τα μαθαίνουμε εμπειρικά καθώς δεν υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος κανόνας. Από κάπου λοιπόν πρέπει να αρχίσουν οι μικροί μας φίλοι που ίσως τα διπλά σύμφωνα τους φαίνονται δυσνόητα! Εμείς προτείνουμε για αρχή να κάνουμε ένα μικρό, αλλά σημαντικό βήμα, μαθαίνοντας το παρακάτω ποιηματάκι που περιλαμβάνει κάποιες από τις βασικές λέξεις που παίρνουν διπλό λάμδα.


__________________________________________________________________________

Τα άρθρα τον και των, της και τις

Αγαπάμε τον κόσμο των παιδιών γι' αυτό μαθαίνουμε ορθογραφία με δημιουργικό και διασκεδαστικό τρόπο! 
Αυτό κάναμε την περασμένη εβδομάδα με τα παιδιά της Β΄ τάξης του Σχολείου Ευρωπαϊκής Παιδείας στο Ηράκλειο. Θέλοντας να εμπεδώσουμε την ορθογραφία των άρθρων τον και των φτιάξαμε το παρακάτω ποιηματάκι:
Στη συνέχεια δανειστήκαμε τη μουσική από το τραγούδι "Περνάει ένα τραμ" και τραγουδήσαμε το δικό μας τραγούδι για την ορθογραφία! Σας το παραχωρούμε για να μάθετε κι εσείς τραγουδώντας!

*Σε περίπτωση που δεν ξέρετε το τραγούδι μπορείτε να το ακούσετε εδώ. Η μουσική που θα χρειαστείτε είναι μόνο αυτή από το πρώτο κουπλέ (τραμ- τραμ- τραμ περνάει ένα τραμ και μπαίνει μια χοντρή και σπάει τη μηχανή), τη μελωδία αυτών των στίχων θα την επαναλάβετε δύο φορές. 

Αντιστοίχως δημιουργήσαμε και τα παρακάτω:



__________________________________________________________________________

  Είο είο είο... όταν περνάς μια πόρτα, βάζε έψιλον γιώτα!   

Τα ουδέτερα που τελειώνουν σε είο μπορεί να μπερδέψουν τα παιδιά. Πότε να διαλέξουν έψιλον-γιώτα και πότε κάποιο άλλο -ι-; Εμείς τους προτείνουμε να σκεφτούν με λίγη φαντασία! Όταν η λέξη περιγράφει κάτι που μπορεί να έχει πόρτα, τότε βάζουμε έψιλον-γιώτα! Για παράδειγμα, το βιβλίο δεν έχει πόρτα, το ιατρείο όμως έχει. Για περισσότερα κάντε κλικ εδώ.


__________________________________________________________________________

Αχ… αυτά τα γκ και γγ… πότε διαλέγω το ένα και πότε το άλλο;

Εμείς τα (τα παιδιά της Α΄ τάξης του Σ.Ε.Π. Ηρακλείου - 2013) ψάξαμε στα βιβλία, βρήκαμε λέξεις με γκ ή γγ, τις χωρίσαμε σε δυο παρέες, από αυτές εμπνευστήκαμε, χρησιμοποιήσαμε λέξεις και φτιάξαμε δυο ποιήματα! Στη συνέχεια τα μάθαμε απ’ έξω και έτσι κάναμε μια καλή αρχή για να ξεχωρίσουμε τις λέξεις με γκ ή γγ!
Μπορείτε να κάνετε το ίδιο με δικά σας ποιηματάκια ή παραμυθάκια!

Ελπίζουμε να το διασκεδάσετε γιατί μέσα από τη δημιουργία μας μένει στο μυαλό και η ορθογραφία!
Ορίστε οι λίστες μας και τα ποιήματά μας!


Τα παιδιά είπαν πολλές πολλές λέξεις, κι εσείς μπορείτε να βρείτε ακόμα περισσότερες... γκρι, γκαζόν, γκοφρέτα, παγκάκι, σαλιγκάρι, γκαρίζω, πιγκουίνος, φιόγκος, αγκαλιά, γκρεμίζω, αγκινάρα, Καραγκιόζης, καγκουρό, κάγκελα, άγκυρα, μαραγκός, γκολ, γκαρίζω, αγκάθι, γκρεμός... Φυσικά τονίσαμε στα παιδιά ότι οι λέξεις που αρχίζουν από γκ έχουν πάντα γάμα-κάπα και ποτέ γάμα-γάμα!

Ιδού το δημιούργημά μας:


Το ποίημα του γκ

Πάνω σ’ ένα γκρι παγκάκι βλέπω ένα σαλιγκαράκι
κι έρχετ’ ένας πιγκουίνος που γκαρίζει «είμαι φίνος!»
παίζουν μπάλα, βάζουν γκολ, τρων γκοφρέτες ένα μπολ
τρων και μια αγκαλιά αγκινάρες, μήπως κάνουν χαζομάρες;



Στη συνέχει ασχοληθήκαμε με το διπλό γάμα! ήταν λίγο πιο δύσκολο αλλά καταφέραμε να βρούμε πολλές λέξεις... φεγγάρι, Βαγγέλης, Άγγελος, συγγενείς, στρογγυλό, αγγούρι, σφουγγάρι, αγγίζω, αγγελία, εγγόνι, σφουγγαρίστρα, βεγγαλικά, σφίγγω, Αγγλία, αγγελικός... 




Ιδού και το δεύτερο δημιούργημά μας: 


Το ποίημα του γγ

Μια φορά κι έναν καιρό
ένα φεγγάρι στρογγυλό
ένιωσε μια μελαγχολία
κι έβαλε μία αγγελία.
Ζήτησε φίλο αγγελικό
να έρθει ως τον ουρανό

να το αγγίξει στην καρδιά
να λάμψει σα βεγγαλικά!
_________________________________________________________

Τα δίδυμα ζευγαράκια με στιχάκια!


    Είναι πολύ σημαντικό να μάθουν τα παιδιά απ’ έξω κι ανακατωτά τα διπλά αθροίσματα, ή όπως τα λέμε στο σχολείο, τα δίδυμα ζευγαράκια!
   Η κυρία Σιντορέ αυτή τη φορά αφήνει τη Γλώσσα και δίνει μια χείρα βοηθείας μέσω της ομοιοκαταληξίας και στα Μαθηματικά!
Υπάρχουν άπειρες ιδέες και συνδυασμοί, αφήστε τα ίδια τα παιδιά να δώσουν τις ιδέες τους. Όταν κάτι προκύπτει από τις ιδέες που δίνουν τα παιδιά είναι πιο εύκολο για εκείνα να το κάνουν δικό τους και να το απομνημονεύσουν.
   Εμείς σας παρουσιάζουμε παρακάτω τα στιχάκια που δημιούργησαν οι μαθητές της Α΄ τάξης του 1ου Αλικαρνασσού (2010) και του Σχολείου Ευρωπαϊκής Παιδείας (2013).

Περιμένουμε και τα δικά σας στιχάκια!


Δείτε τα και σε απλό κείμενο: 

1 + 1 κάνει 2 το ξέρει όλο το σχολείο!
2 + 2 κάνει 4, το ξέρεις κι απ’ τα τέσσερα!
3 + 3 κάνει 6, χιονίσει είτε βρέξει!
4 + 4, 8! Θα φάω κι ένα παγωτό!
5 + 5, δέκα! Το ξέρει κι η μπεμπέκα!
6 + 6, 12! Να φάμε μήλα μπόλικα!
7 + 7, 14! Και δέκα; 24!
8 + 8 δεκάξι, του Παντελή το σώβρακο κοντεύει να πετάξει…
9 + 9, 18… πάμε μια βόλτα ένα λεπτό;
10 + 10, 20! Μας έκανε εντύπωση!



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου