Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι ένα πολύ καλά δομημένο
σύστημα που δεν αφήνει πολλά περιθώρια σε εμάς τους εκπαιδευτικούς να
ελιχθούμε. Η ύλη που πρέπει να βγει και η πίεση που πολλές φορές δεχόμαστε από
τους γονείς δεν επιτρέπει στο σημερινό δάσκαλο να βγει έξω από το κουτί. Όμως
πάντα υπάρχουν απλές και αποτελεσματικές ιδέες που μπορούν να πάνε τη
διδασκαλία μας ένα βήμα πιο πέρα κάνοντάς την πιο ενδιαφέρουσα και πιο
αποτελεσματική για τα παιδιά. Μία τέτοια ιδέα θα σας παρουσιάσουμε παρακάτω.
Δεν είναι λίγες οι φορές που ορισμένοι μαθητές μας τελειώνουν
τις εργασίες που κάνουν την ώρα του μαθήματος πιο νωρίς από κάποιους άλλους και
απλά κάθονται και περιμένουν.
Αυτό πέρα από το ότι προκαλεί στα παιδιά αυτά
ανία, αποτελεί και χάσιμο πολύτιμου χρόνου. Αυτόν λοιπόν το χρόνο μπορούμε να
τον αξιοποιήσουμε με τις εβδομαδιαίες δοκιμασίες. Κάθε βδομάδα ο εκπαιδευτικός ανακοινώνει στα παιδιά της τάξης
του μία δοκιμασία, η οποία όμως δεν έχει καθαρά γνωστικό περιεχόμενο. Τα παιδιά
καθ'όλη τη διάρκεια της εβδομάδας προσπαθούν να ολοκληρώσουν αυτήν τη δοκιμασία
στον ελεύθερο χρόνο τους. Στο τέλος της εβδομάδας δίνουμε στους μαθητές μας ένα
φύλλο αξιολόγησης στο οποίο ζητάμε να μας αξιολογήσουν την επίδοσή τους, να
καταγράψουν τις επιδόσεις τους και τους προβληματισμούς τους σχετικά με το τι
μπορει να πήγε στραβά ή πώς θα μπορούσαν να βελτιωθούν μέσα από αυτήν τη
δοκιμασία. Μέσα από αυτή τη διαδικασία τα παιδιά αξιοποιούν δημιουργικά κάθε
λεπτό της διδακτικής ώρας, σκέφτονται περισσότερο κριτικά και φυσικά
διασκεδάζουν.
Παράδειγμα “Εβδομαδιαίας δοκιμασίας”
Για να γίνει πιο εύκολα κατανοητη η “Εβδομαδιαία δοκιμασία” θα
σας δώσουμε ένα παράδειγμα, σε βήματα το οποίο έχει δουλευτεί μέσα σε τάξη με
πολύ καλά αποτελέσματα.
ü Προκαλούμε τους μαθητές μας στην αρχή
της εβδομάδας να φτιάξουν τον ψηλότερο πύργο με τραπουλόχαρτα. Ποιος δεν έχει
παίξει αυτό το παιχνίδι; Όλοι ξέρουμε πόσο διασκεδαστικό είναι, αλλά και πόση
συγκέντρωση απαιτεί.
ü Τα παιδιά σε κάθε ευκαιρία μέσα στη
βδομάδα κατασκευάζουν τον πύργο τους.
ü Κάθε φορά τον μετράνε χρησιμοποιώντας
μεζούρα, χάρακα ή ό,τι άλλο υπάρχει στην τάξη και καταγράφουν τις τιμές τους. Ο
ανταγωνισμός είναι μεγάλος!! Τα παιδιά παθιάζονται και αυτό τα κάνει να θέλουν
να τελειώσουν τις εργασίες τους προκειμένου να ασχοληθούν με την εβδομαδιαία δοκιμασία.
ü Στο τέλος της εβδομάδας δίνουμε στους
μαθητές μας ένα φύλλο στο οποίο ζητάμε να καταγράψουν το ύψος του ψηλότερου
πύργου που φτιάξανε, τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν και σε τι τους βοήθησε
αυτή η δοκιμασία.
ü Έαν θέλουμε μπορούμε να ανακοινώσουμε και
τον νικητή της δοκιμασίας στο τέλος της εβδομάδας.
Μερικές ακόμα ιδέες για εβδομαδιαίες δοκιμασίες:
Ζωγράφισε τα πορτρέτα των συμμαθητών σου.
Φτιάξε πολλά και περίεργα χρώματα αναμειγνύοντας τέμπερες.
Αντίγραψε τις ζωγραφιές από διάφορα βιβλία.
Γράψε τους στίχους από διάφορα τραγούδια που θυμάσαι απ' έξω.
Σίγουρα θα σκεφτείτε κι εσείς πολλές ιδέες ανάλογα με τους διδακτικούς σας στόχους και τις προτιμήσεις των μαθητών σας! Τι περιμένετε λοιπόν; Δοκιμάστε το!
*Κείμενο: Ειρήνη Καριωτάκη
πάρα πολύ καλή ιδέα και ο υιός μου βαριέται απίστευτα στην τάξη...Αλλά πως να το προτείνω στη δασκάλα;;; μπορεί να τη στενοχωρήσω
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ αλήθεια είναι ότι εμείς οι δασκάλες μπορεί να είμαστε αρνητικές στις παρεμβάσεις των γονιών στο μάθημά μας... Ίσως αν της δείξετε αυτό το άρθρο και της πείτε να το σκεφτεί; χωρίς να τονισετε ότι το παιδί σας βαριέται κάποιες φορές στην τάξη...
Διαγραφή